A befektetőknek milyen stratégiája van arra, hogy a portfólió cégükkel nemzetközi piacon is terjeszkedjenek? Mit kell ehhez tenni, hogy valóban hatékony legyen?

Szűcs Gergely

A két alapvető stratégia a direkt marketing és a sales. Általában a termék jellege határozza meg, hogy melyik lehet célravezető. Ökölszabályként B2C IT termékek esetében a direkt marketing a célravezető, míg B2B vagy nem IT termékek esetében a sales. Nagyon fontos, hogy a nemzetközi terjeszkedésre vonatkozóan konkrét stratégiával rendelkezzen a cég. Nagyon fontos továbbá, hogy az értékesítés skálázható legyen, online marketing esetében „csak” az elkölthető pénz, illetve sales esetében pedig „csak” a felvehető emberek vagy értékesítő-partnerek száma szabjon korlátot az értékesítésnek. Nagyon fontos, hogy a sales irányítója, mozgatórugója, és az összes fontosabb kezdeti üzlet megkötője mindenképpen az alapító kell legyen. Senki más nem ismeri annyira a termék jellemzőit és a benne lévő lehetőségeket, senki más nem tudja annyira meggyőzni a partnereket, hogy tőlük vásároljanak. Egy-egy nagyobb üzlet megkötése során ráadásul gyakran érik olyan pozitív és negatív hatások az alapítót, amely akár a cég stratégiájának módosítását is eredményezheti.